EXPERIENCES IN OUTSIDER ART CENTRES

martes, 25 de noviembre de 2014

SENSE SCOTLAND: One to ones



             El formato one to one es muy habitual en Sense porque permite ahondar en las capacidades de cada participante en un ambiente más relajado. Muy apropiado sobretodo en los casos en los que se necesita una atención continua y también cuando el participante trabaja mejor solo que en grupo. Las dos partes, tutor y participante, aportan intereses y preferencias, por lo que son muy variados. La conexión que se crea es también más intensa. Os remito al post sobre David F. que es un one to one, para que veais otro ejemplo y que diferentes son unos de otros.  
  
The One to one format is very usual in Sense because it allows delving into the capabilities of each participant within a calm environment. It is very effective when a special attention is required, and also when participant feels socially more comfortable in a small group (just hi/she, carer and tutor). Both, tutor and participant contribute with their own interests and preferences, and that makes them to be very varied. I refer you to David F. post, which is a one to one, for you to see another sample of how different are one from each other.
                                                                                                                                                                                
                                                                                                                                                                                                                                                                                                           James & Lorraine
En estas sesiones con James, la tutora Lorraine propuso desarrollar la percepción sensorial. La idea era crear papeles de agua, técnica que aprovecha que el óleo y el agua no se mezclan para imprimir increíbles dibujos en el papel. El espacio les llevo a hacerlo a lo grande, este fregadero tiene casi el tamaño de una bañera, y ese grifo permite controlar la dirección del chorro. 

At these sessions with James, Lorraine, the tutor, proposes to stimulate sensory perception. The idea was to make marbled paper, a technique that takes advantage of that oil and water do not mix, to print amazing patterns on paper. The facilities of the room led them to go big: the sink is about the size of a bathtub, and the tap-hose lets them have control on the direction of the jet. 




El contacto con el agua, los cambio de temperatura, la textura del aceite, y otros elementos como el chorro o los papeles flotando dieron mucho juego. Ambos disfrutaron del proceso. Yo también lo disfruté haciendo las fotos, que son de mis preferidas. 

There were some elements that got them a great play, like contact with water, temperature change, oil touch, the jet and the floating papers. Both enjoyed the process. So do I, but in my case I enjoyed on doing the photos, which are my favourites.






                                                                                                                                                                                                                                    Amanda & Imelda
  
En este one to one yo percibo un sentido del humor particular. Esto es porque intervienen el oro y la acumulación, como una suerte de avaro o rey midas que lo que toca lo convierte en oro, pero en este caso en falso oro, pura apariencia. Algo así como una falsa riqueza, o mejor una riqueza que tiene más de lúdico. Cáscaras de avellanas, restos, desechos, convertidos en algo valiosos. Está implícita la idea de darle valor a lo que damos por desecho.

In this project I perceive a special sense of humour. This is because it involved gold and accumulation, like a King Midas that turns to gold everything that he touches, but in this case in faux gold, pure illusion. It is like a false wealth, more playful. Hazelnut shells, remains, waste, are turned into something valuable. So, it is implicit the idea of giving value (revalue) what we take for refuse.


Aqui se combinan la atencion por el detalle de Amanda y la preferencia por materiales naturales de Imelda, que está siempre en constante búsqueda y tiene una buena colección de cachitos de naturaleza para usar en los talleres.

Here, it is combined Amanda´s attention to detail, and Imelda´s preference for natural materials. She, Imelda, is in constant searching, and has a good collection of bits of nature for being used on workshops.


El precioso trépano parece una reliquia de otro tiempo, pero es que además hace el proceso más asequible para Amanda, permitiendo que forme parte de él, cosa que no ocurriría con un taladro mecánico.


The gorgeous hand drill looks like a relic from another time. The thing is that it makes the task more affordable for Amanda, so she can take part on it, which would not happen with a power drill.

agujerear/piercing


pintar/painting


enhebrar/threading


                                                                                                                                                                                                                                David & Imelda    
David adora la tecnología, está siempre en los ordenadores de la entrada y le encanta toquetear los ipads, dibujar con ellos, hacer fotos... Es sobretodo visual, todo lo que sea usar imágenes llama su atención. Además le gusta repetir, bien sea preguntas, o acciones. Una de sus preguntas recurrentes siempre que se cruza con alguien es "when your birthday is?" debe de tener recolectadas en su memoria las fechas de cumpleaños de todo Sense.

David loves technology. He is always at the computers site at the Touchbase entry, and loves to tinker with ipads, draw with them, and take pictures. He is mostly visual, and whatever involves using images catches his eye. Also likes to repeat, either questions or actions. Whenever he crosses with someone, one of his common questions is "when is your birthday?" He must have treasured in his memory the birthday dates from all Sense. 


Durante este one to one con Imelda, se enfrasca rápidamente en una actividad frenética: recortar, ir arrancando paginas de revistas y recortar hasta dejarlas reducidas a un montón de papel. Parece que sin finalidad, o precisamente con esa finalidad. Me recuerda  al trabajo de Luisma (Debajo del Sombrero) con el tronco, tallar hasta dejarlo casi en una astilla 
http://www.debajodelsombrero.org/nuevaweb/archivos/Catalogo%20Mundo%20Extreme.pdf
pag. 85

During this one to one with Imelda, he quickly engages in frantic activity: cutting out, ripping off pages of magazines, and cutting them until becoming a pile of paper strips. It seems that there is no purpose on it, or maybe the purpose is just the action itself. It reminds me to Luisma (Debajo del Sombrero) with his trunk pieces, carving until he lets only a splinter.
http://www.debajodelsombrero.org/nuevaweb/archivos/Catalogo%20Mundo%20Extreme.pdf

(Page 85)


Para ilustrar esta sesión  tomé las fotos en ráfagas para recoger la rapidez de los movimientos de David. Por cuestiones técnicas acabaron todas las fotos mezcladas, y yo me vi reorganizandolas de nuevo a ojo, una a una. Fue una tarea  difícil, casi como volver a poner en pie los cachitos de revistas que veis en las fotos. Pero me dio una visión más profunda del trabajo de David.

To illustrate this session, I took photos in burst mode to capture the speed of his movements. For technical reasons, all photos ended mixed up, so I had to rearrange them again by eye. It was a difficult task, almost like relocating up all offcuts of magazines you see in the photos. But it gave me a deeper insight into David´s work.






lunes, 13 de octubre de 2014

SENSE SCOTLAND: Banner project



Me incorporé a este grupo justo el día que hicieron una excursión a una tienda cercana a TouchBase para comprar materiales. Llevaban ya un tiempo trabajando sobre papel, definiendo en bocetos algunas ideas sobre tejidos y colores.
I joined the group on the day they went shopping for material, nearbyTouch Base. On previous sessions, they worked on sketching some ideas on paper, and also deciding on fabrics and colours.
Y aquél día tocaba elegirlos de entre una gran variedad. Siempre es excitante eso de ir a comprar material con presupuesto, aunque sea pequeño. Todo llama la atención, y llevó su tiempo elegir. 
So, that day, it was a special moment, the time to choose, from among a wide range, the material most appropriate for their sketches. It always seems to me very exciting to go shopping for an art project, more so if you have a budget, even if it´s small. At the shop, everything caught their attention, so it took time to choose.


Parte de lo que yo me perdí, fue el trabajo sobre telas con las que  experimentaron diferentes métodos de teñido. La tutora de este proyecto, Lorrain Hamilton, me pasó el informe final, donde describe el desarrollo y la consecución de objetivos. Es un documento fundamental que no solo sirve para evaluar, también como base para escribir nuevas solicitudes en "la eterna búsqueda de fondos" (estaría bien un post sobre de donde salen los fondos, cambia tanto de un país a otro!)
Part of what I missed, was the work on fabrics where they experienced with different dyeing techniques like Tie dye, Dye wash and Separating colours from dry dye.

The tutor of this project, Lorrain Hamilton, passed me her final report, where she describes the development and achievement of aims. It is an essential document that not only serves to evaluate, it is also the base for writing future applications, at the eternal searching for funds (it would be nice a post on how to look for funding, it changes a lot from one country to another!)
photos by Lorraine Hamilton
photos by Lorraine Hamilton
"WEEK TWO: Begin the work for bunting. Everyone was given a half meter of white cotton, dye, and elastic bands to make their own tie dye creation.
Once finished these swatches of material had to be left to set, so we began creating some collaborative flags. Spreading out a large section of cotton and allowing everyone to pitch in together to paint and mark make with the dye." From the report of Lorraine Hamilton





















En el trabajo sobre las telas, también se añadió el dibujo con rotuladores, que posteriormente se mojaba, dejando un efecto muy particular. Después trabajaron con stencils.
 
They drew with markers on fabric, later adding some water, which leaves a mark of oddly beauty  on it. Following this, they worked with stencils. Other techniques they used were Printing with objects, Collage and Patchwork



Estuvieron con esta propuesta casi dos meses, y, a finales de Julio, se mostró todo el trabajo realizado en los espacios compartidos de Sense. Las banderolas más grandes se colgaron de las ventanas del departamento hacia la calle. Las pequeñas formaron lo que aquí llaman un bunting, del que no tengo foto, que se colgó en la entrada principal.


They worked on this proposal for two months. In late July, the flags and all the rest of the worked were exhibited at the shared spaces of TouchBase. The biggest banners hung from Art Department windows to the street. The smallest ones were part of a bunting, which hung at the main entrance.






photos by Lorraine Hamilton
"WEEK NINE: Final week was dedicated to the hanging of everyones work around Touchbase. We chose which banners to hang from the windows which line the outside of the arts buildng, took the bunting downstairs to be hung in the front foyer, and as a last minute addition we desided to display the amazing amount of designs that the group created.
We cut out the paper templates and threaded them onto twine. These then found a home hanging from the ceiling in the corridor which leads you into the arts building. This was a really nice addition to the project, the designs which were created where so individual and creative, it was a shame that they all couldn’t have been turned into fabric creations, but wonderful that they got to be displayed for everyone to enjoy."
From the report of Lorraine Hamilton.